Adnan Saygun, (Ahmed Adnan Saygun) (d. 7 Eylül 1907, İzmir – ö. 6 Ocak 1991, İstanbul). Klasik batı müziğinde yapıtlar vermiş bir Türk bağdarı, müzik eğitimcisi ve budun müzik bilimcisidir (etnomüzikolog).
İlk Türk operasının bestecisi de olan Saygun, devlet sanatçısı ünvanını alan ilk sanatçıdır. Cumhuriyet Dönemi Türk musikisinin en çok seslendirilen eserlerinden Yunus Emre Oratoryosu en önemli yapıtıdır
Önemli din bilginleri yetiştirmiş İzmirli köklü bir aileden gelen Saygun'un babası sonradan İzmir Milli Kütüphanesi 'nin kurucuları arasında yer alacak olan Mahmut Celalettin Bey'dir.
Adnan Saygun, daha ilkokul yıllarında başladığı müzik çalışmalarına, sanat eğitimine ağırlık veren bir okul olan İzmir İttihat ve Terakki İdadisi 'nde, 13 yaşında İzmir'de İsmail Zühtü (nazariyat) Rosati (piyano) ve Tevfik Bey (piyano) yanında yaptı. 1922 yılında Macar Tevfik Bey'in öğrencisi oldu. 1925 yılında Fransız La Grande Encyclopedie'den müzikle ilgili makaleleri çevirerek birkaç ciltlik büyük bir 'Musiki Lugati' meydana getirdi. 1926 yılında İzmir Erkek Lisesi 'nde bir süre müzik öğretmenliği yaptıktan sonra, 1928 yılında devlet bursuyla müzik eğitimi için Paris'e gönderilerek orada Vincent d'Indy (kompozisyon), Eugene Bozzel (Füg), Madam Bozzel (armoni), Paul le Flem (Kontrapunt), Amedee Gastone (Chant Gregorien), Souberbilelle (org) ile çalıştı. Paris'teyken Op. (Opus) 1 sıra numaralı Divertissement adlı orkestra eserini yazmıştır. Saygun’un bu bestesi 1931 yılında Paris’teki bir beste yarışmasında ödül kazanmış, Paris ve Varşova 'da seslendirilmiştir. Eser böylece, 1925'de Cemal Reşit Rey'in yine Paris'te seslendirilmiş bulunan iki eserinden sonra yurtdışında icra edilen üçüncü Türk orkestra eseri olmuştur.
Saygun, 1931'de Türkiye'ye dönüp bir süre müzik öğretmenliğinden sonra, çalışmalarını kompozitör, etno-müzikolog ve kompozisyon hocası olarak sürdürdü. 1934 yılında Cumhurbaşkanlığı Orkestrası'nı bir yıl boyunca yönetti. CSO şefi olduğu dönemde devlet başkanı Atatürk 'ün talebiyle, Türkiye'yi ziyaret edecek olan İran Şahı şerefine ilk Türk operası olan Op. 9 Özsoy Operası nı bir ay gibi çok kısa bir sürede yazdı. Bu opera, Türk Milleti’nin doğuşunu, İran ve Türk milletlerinin kökü uzak tarihe dayanan kardeşliğini ifade etmekteydi.
Devlet konservatuvarlarında etnomüzikoloji bölümleri açılması yönünde çalışmalar yapmış, ancak bunlar Atatürk'ün desteğine rağmen maalesef ilgili kurumlarca hayata geçirilememiştir.
1934 yılında yine Atatürk'ün talebiyle Taşbebek operası nı besteledi. Bu operada yeni Cumhuriyet insanının doğuşunu anlattı.
Kulağındaki bir rahatsızlık nedeniyle tedavi için İstanbul'a giden Saygun, İstanbul Belediye Konservatuarı'nda öğretmenliğe geri döndü. Saygun, Yunus Emre Orotoryosu adlı ünlü yapıtının seslendirilişine kadar sürecek olan bir gözden düşme dönemine girmişti. Ankara'da yeni bir konservatuar kurma çalışması vardı ne var ki bu çalışmalar Saygun'un savunduğu kültürel ulusallık fikrini değil, evrensel müzik anlayışını destekleyenler tarafından sürdürülmekteydi. Konservatuar, bu iş için danışman olarak getirilen konservatuar Paul Hindemith'in evrenselci müzik görüşleri doğrultusunda 1936 yılından kuruldu. Adnan Saygun ise 1936 yılında ülkemize gelen Macar besteci ve etnomüzikolog Bela Bartok'a Anadolu gezisinde eşlik etmekteydi. Birlikte özellikle Osmaniye dolaylarından derledikleri türküleri notalaştırdılar. Çalışmaları, "Bela Bartok’un Türkiye’deki Halk Müziği Araştırmaları” başlıklı bir kitap haline getirilerek 1976 yılında Macar ilimler Akademisi tarafından İngilizce bastırılmıştır.
1942'de tamamladığı Yunus Emre Oratoryosu 1946 yılında Ankara’da seslendirildi ve büyük başarı kazandı. En önemli eseri kabul edilen bu eser, daha sonra Paris'te ve 1958'de Birleşmiş Milletler kuruluş yıldönümü verilesiyle New York 'ta ünlü orkestra şefi Leopold Stokowski yönetiminde seslendirilmiştir. Bu eserle Saygun, çocukluğunda İzmir Kemeraltı Çarşısı 'nın Dervişler Caddesi 'nde (bugün Anafartalar Caddesi) Mevlevi dervişlerden duyduğu ezgileri Avrupa ve Amerika'ya, Birleşmiş Milletler çatısı altına, sonradan eserin çevrileceği 5 ayrı dile taşımış oluyordu.
Yunus Emre den sonra, Kerem, Köroğlu, Gilgameş başta olmak üzere üç opera, “Atatürk’e ve Anadolu’ya Destan” gibi koral eserler, 5 senfoni, çeşitli konçertolar, orkestra, koro, oda müziği eserleri, vokal ve enstrümantal parçalar, sayısız türkü derlemeleri, kitaplar, araştırmalar, makaleler yazdı. 1971'de yürürlüğe giren Devlet Sanatçılığı Kanunu çerçevesinde ilk Devlet Sanatçısı unvanı Adnan Saygun'a verilmiştir.
A. Adnan Saygun, bir konser için Ankara'ya gelen ancak ülkelerindenk Nazi baskısı nedeniyle geri dönmeyen Budapşete Kadın Orkestrası üyelerinden Macar asıllı Irén Szalai (sonradan Nilüfer adını almıştır) ile 1940 yılında evlenmiştir, çiftin çocuğu olmamıştır. Saygun, 6 Ocak 1991 tarihinde hayatını kaybetmiştir.
Orkestra, oda müziği, opera, bale, piyano üzerine birçok yapıtı olduğu gibi, etnomüzikoloji ile müzik egitimi konularında yayınları vardır. Çalışmaları ve diğer belgeleri Ankara ’da Bilkent Üniversitesi bünyesinde kurulan “Ahmet Adnan Saygun Müzik Eğitim ve Araştırma Merkezi”nde bulunmaktadır.
Ahmed Adnan Saygun’un yapıtlarının seslendirme üzerindeki hakları SACEM’e aittir. Yayınlanan bir kısım yapıtlarının telif hakları Southern Music Publishing, New York ve Hamburg’taki Peer Musikverlag’a aittir.
Müzikolog Emre Aracı tarafından kaleme alınan kapsamlı bir biyografisi Adnan Saygun – Doğu Batı Arası Müzik Köprüsü adı altında Yapı Kredi Yayınları tarafından 2001 yılında yayımlanmıştır. Mithatpaşa Caddesi-Güzelyalı'da adına İzmir'in en büyük ve en modern sanat merkezi açılmıştır.
1 | Divertimento | orkestra için | 1930 |
2 | Suit | piyano | 1931 |
3 | Ağıtlar | tenor ve solo erkek korosu | 1932 |
4 | Sezişler | iki Klarnet | 1933 |
5 | Manastır Türküsü | koro ve orkestra | 1933 |
6 | Kızılırmak Türküsü | soprano ve orkestra | 1933 |
7 | Çoban Armağanı | koro | 1933 |
8 | Klarnet, Saksafon, piyano ve vurma çalgılar için müzik | 1933 | |
9 | Özsoy | opera | 1934 |
10 | İnci’nin Kitabı | piyano | 1934 (Orkestra düzenlemesi 1944) |
11 | Taşbebek | opera | 1934 |
12 | Sonat | viyolonsel ve piyano, | 1935 |
13 | Sihir Raksı | orkestra | 1934 |
14 | Suit | orkestra | 1936 |
15 | Sonatina | piyano | 1938 |
16 | Masal | ses ve orkestra | 1940 |
17 | Bir Orman Masalı | orkestra için bale müziği | 1943 |
18 | Dağlardan Ovalardan | koro | 1939 |
19 | Eski Üslupta Kantat | 1941 | |
20 | Sonat | keman ve piyano | 1941 |
21 | Geçen Dakikalarım | ses ve orkestra | 1941 |
22 | Bir tutam keklik | koro | 1943 |
23 | Üç türkü | bas ve piyano | 1945 |
24 | Halay | orkestra | 1943 |
25 | Anadolu’dan | piyano | 1945 |
26 | Yunus Emre | oratoryo, | 1942 |
27 | 1. kuartet | 1942 | |
28 | Kerem | opera | 1952 |
29 | 1. Senfoni | 1953 | |
30 | 2. Senfoni | 1958 | |
31 | Partita | viyolonsel | 1954 |
32 | Üç ballad | ses ve piyano | 1955 |
33 | Demet | keman ve piyano | 1955 |
34 | 1. Piyano Konçertosu | 1958 | |
35 | 2. Kuartet | 1957 | |
36 | Partita | keman | 1961 |
37 | Trio | obua, klarinet, arp | 1966 |
38 | Aksas Tartılar Üzerine 10 Etüt | piyano | 1964 |
39 | 3. Senfoni | 1960 | |
40 | Töresel Musiki | 1967 | |
41 | 10 halk türküsü | bas ve orkestra | 1968 |
42 | Duyuşlar | üç kadın sesi korosu | 1935 |
43 | 3. Kuartet | 1966 | |
44 | Keman Konçertosu | 1967 | |
45 | Aksak Tartılar Üzerine 12 Prelüd | piyano | 1967 |
46 | Nefesli Çalgılar Beşlisi | 1968 | |
47 | Aksak Tartılar Üzerine 15 Parça | piyano | 1967 |
48 | Dört Lied | ses ve piyano (orkestra içinde düzenlenmiş) | 1977 |
49 | Dictum | yaylı sazlar orkestrası | 1970 |
50 | Üç Prelüd | iki arp | 1971 |
51 | Küçük Şeyler | piyano | 1956 |
52 | Köroğlu | opera | 1973 |
53 | 4. Senfoni | 1974 | |
54 | Ağıtlar II | tenor, koro, orkestra | 1975 |
55 | Trio | klarinet, obua ve piyano | 1975 |
56 | Ballad | iki piyano | 1975 |
57 | Ayin Raksı | orkestra | 1975 |
58 | Aksak Tartılar Üzerine 10 Taslak | piyano | 1976 |
59 | Viyola Konçertosu | 1977 | |
60 | İnsan Üzerine Deyişler I | ses ve piyano | 1977 |
61 | İnsan Üzerine Deyişler II | ses ve piyano | 1977 |
62 | Oda Konçertosu | yaylı çalgılar | 1978 |
63 | İnsan Üzerine Deyişler III | ses ve piyano | 1983 |
64 | İnsan Üzerine Deyişler 4 | ses ve piyano | 1978 |
65 | Gılgameş | opera | 1970 |
66 | İnsan Üzerine Deyişler 5 | ses ve piyano | 1979 |
67 | Atatürk’e ve Anadolu’ya Destan | solistler, koro ve ork | 1981 |
68 | Dört Arp İçin Üç Türkü | 1983 | |
69 | İnsan Üzerine Deyişler 6 | ses ve piyano | 1984 |
70 | 5.Senfoni |
1985 |
|
71 | 2. piyano Konçertosu | 1985 | |
72 | Orkestra için Çeşitlemeler | 1985 | |
73 | Poem | üç piyano için | 1986 |
74 | Viyolonsel Konçertosu | 1987 | |
75 | Kumru Efsanesi | bale müziği | 1989 |
Kitapları
- Türk Halk Musıkisinde Pentatonizm, 1936.
- Gençliğe Şarkılar: Halkevi ve Mektepler için, 1937.
- Rize, Artvin, Kars Havalisi Türkü, Saz ve Oyunlar Hakkında Bazı Malumat, 1937.
- Halk Türküleri: Yedi Karadeniz Türküsü ve bir Horon, 1938.
- Halkevlerinde Musıki, 1940.
- Yalan (Sanat Konuşmaları), 1945.
- Lise Müzik Kitabı I-II-III (Halil Badi Yönetken ile birlikte), 1955.
- Karacaoğlan(Yeni Bilgiler-Bir Rivayet-Melodiler), Ankara, Ses ve Tel Birliği, 1952.
- Musıki Temel Bilgisi I – 1958,.II – 1962,.III –1964,.IV – 1966.
- Mod öncesi Ezgilerin Sınıflandırılması, 1960.
- Toplu Solfej,I – 1967, II – 1968.
- Töresel Musıki, 1967.
- Bela Bartok’s Folk Music Research in Turkey, Budapeşte, Akádemiai Kiadó, 1976.
- Atatürk ve Musıki: O’nunla Birlikte, O’ndan Sonra..., Ankara, Sevda-Cenap And Müzik Vakfı, 1982.
Çevirileri
1. E.F. Richter: Armoni ve Kontrapuxkt……………………1963
2. S. Jadassohn: Armoni ve Kontrapuxkt……………………1924,
3. Albert Keim: Wagner’in Hayatı ve Eserleri……………...1924,
4. La Grande Encyclopédie: Tüm müzik terimleri……..1925/26,
5. Charles Koechlin: Kontrapuxkt…………………………..1931,
6. Ludwig van Beethoven: Carnet Intime (özel notlar)……..1938,
7. André Gédalge: Traité de la Fugue (Füg El Kitabı)………1941