Çıkış / Exit

İşleminiz Yapılıyor.
 
 
 
 
 
 
 
 
English

KANLI NİGAR

İZDOB Elhamra Sahnesi etkinliklerini için tıklayın

Tarih : 01.04.2014 / 02.04.2014    Saat : 20:00

BİRİNCİ PERDE

1900' lerin ilk yılları, kendi dünyasında yaşayan İstanbul mahallelerinden biri... Sabah saatlerinde gelip geçenin, neşelinin dertlinin uğradığı mahallenin buluşma yeri sayılan Hamdi'nin berber dükkânına kendilerine borçlu olduklarını iddia ettikleri dul bir kadını arayan iki kişi gelir. Bunlar, halı tüccarı Acem Nukud ile fırıncı Laz Dursun'dur. Dükkânın haylaz çırağı Naci, sevimli ihtiyar Mustafendi, mahallenin zengini Haydar, berber Hamdi bir türlü Dursun ve Nukud ile anlaşamaz, aradıkları kadının adını sanını öğrenemezler. İki kafadar geldikleri gibi çıkarken Haydar da mahallenin selameti, namusun garantisi için kadınların yalnız yaşamamaları gerektiğine dair şarkısını söyler. Haydar böyle söyler ama diğerleri onun bu düşüncelerine katılmamaktadırlar. Zaman değişmekte, yaşam yenilenmektedir. Tam bu sırada çingenelerin girmesiyle atmosfer bir anda neşeli, canlı bir tona bürünür. Bunlar, bohçacılık yapan, aynı zamanda da fal bakarak geçimlerini sağlamaya çalışan Nigar, kızı Letafet, kalfası Şetaret, bahtsız besleme Nefaset ve dilsiz Ülfet'tir. Sokağın kalabalıklaşmaya başladığı bir saattir. Geleceği öğrenmek merakıyla fal baktırmak isteyenler toplanırlar. Mahalleli, kendilerine pek benzemeyen bu kadınlara karşı dikkatli, kuşkulu yaklaşır ama bohçanın içindeki danteller de avuçlardan okunan gelecek de merak uyandırıcı olduğundan sıcak, samimi bir ortam oluşur. Bu samimi atmosferde göz göze gelen Hamdi ve Nigar birbirlerini fark ederler, birbirlerini hemen hatırlarlar. Öte yanda Haydar da Nigar'ı görmüş, yıllar öncesinden tanıdığı birisine benzetmiştir. Kızların gitme vakti geldiğinde Şetaret kalfa 'damda biri var' diyerek mahallelinin dikkatini başka yöne çekince kızlar bir anda renkli çarşaflara bürünürler. Bu sırada Nigar'ın kızı Letafet ile Haydar'ın oğlu Hüsrev de birbirlerini görmüş ve etkilenmişlerdir. Herkes, mahalleye yeni taşınan bu kadınların kim olduğunu merak etmektedir. Aynı gece, berber dükkânının karşısındaki evde Nigar, yalnız bir kadının yaşamının zorlukları üzerine kızlara nasihatlerde bulunmaktadır. Bir konağa besleme verilmesiyle başlayan hikâyesini bir şarkıyla anlatır. Uyku vakti gelip herkes odasına çekilince Letafet, Şetaret ile, sokağın karşısındaki berber dükkânında da Hüsrev, Hamdi ile dertleşirler. Genç âşıkların duyguları aynı şarkıda birleşir. Sahnenin sonunda çırağı Nuri ile dertleşen Hamdi de bir umut kendisine uygun bir hayat arkadaşı, bir aşk beklemektedir. Gece yarısını geçip, mahallede el ayak çekilince Haydar usulca Nigar'ın evinin kapısına gelir. Mahalleye yeni taşınan bu kadınlardan birinin, yıllar önce kendi konağına besleme olarak verilen Nigar olduğundan kuşkulanmıştır. Nigar, bu sorguya sinirlenir, Haydar'ın karşısına dikilerek aradığı kişinin kendisi olduğunu açıklar. Haydar, Nigar'ın kim olduğu ve ona yaptıkları ortaya çıkarsa mahalledeki imajının sarsılmasından korktuğu için onları bu mahalleden gitmeleri için uyarır. Ancak Nigar eski korkak küçük kız değildir. Şimdi yeni taşındıkları bu mahallede tesadüfen karşısına çıkan Haydar'ı herkese rezil etme, intikam alma zamanıdır. Cilveyle Haydar'ı içeri davet eder, kızların da yardımıyla onu iç çamaşırlarına kadar soyup sokağa atar. Gece yarısı sokak ortasında kalan Haydar neye uğradığını şaşırmıştır. Tam bu sırada gelen Hamdi'den yardım ister ve giysilerini geri alması durumunda, giysilerinin ceplerindeki kıymetli eşyaları ona vereceğini bildirir. İşin ucunda karlı çıkmak, aynı zamanda da Nigar'ı görmek umudu olan Hamdi karşı evin kapısını çalar. Fakat o da bu saatte pek de iyi niyetli olmayarak bu kadınların evinin kapısını çalmanın cezasını çekecektir. Bir kaç dakika içinde Hamdi de aynı vaziyette kendisini Haydar'ın yanında bulur. Bu sırada sokağa giren kabadayı Rumelili'nin de başına aynı şey gelir. Nukud ve Dursun ise bu manzara karşısında Haydar, Hamdi ve Rumelili'yi sinirlendirmekten başka bir şey yapmazlar. Meseleyi çözecek kişi, Nuri'dir. Nuri'ye kapıyı açan güzeller güzeli dilsiz Ülfet, sessizce dışarı çıkar, giysilerin içindeki kıymetli eşyaları Nuri'nin avucuna bırakır ve kaçarcasına eve girer. Nuri, büyülenmiş gibi kıza ve eline tutuşturduklarına bakakalmıştır. Nuri anlar ki kız bu değerli şeyler gibi gönlünü de ona vermiştir. Nuri, aşkının karşılıksız olmadığını görmenin heyecanıyla naralar atıp tüm mahalleyi uyandırır. Birinci perde, mahallelinin meydana toplanmasıyla sona erer.

 
İKİNCİ PERDE

Bir ay sonra Küçüksu'da bir öğleden sonra... Letafet ile Hüsrev, oğlunun peşine düşen Haydar ve Letafet'in peşinden gelen Şetaret kalfa aynı şarkıda buluşur, gençler aşkın güzelliğinden, diğerleri de bu aşkın imkânsızlığından söz ederler. Yalnız kaldıklarında Hüsrev, bir arkadaşı ile plan yaptığını, Letafet'i kaçıracaklarını açıklar. Gece yarısı üç kez köpek uluması, üç kez baykuş ötüşünden sonra bohçasını hazırlayıp çıkmasını söyler. Mahallede ise sakin bir öğleden sonra... Hamdi'nin dükkânına telaş içinde önce Haydar, ardından da Nukud ile Dursun gelirler. Hala aradıkları dul kadını bulamamışlardır. Yine anlaşamazlar, anlaşılamazlar... Haydar, oğlunun Nigar'ın kızına âşık olduğunu öğrenmiş, öfke içindedir. Mahallede de başlarında bir erkek olmadan yaşayan bu kadınlar hakkında merak artmakta, çeşitli dedikodular çıkarılmaktadır. Tüm olanlara inat Nigar ve kızlar hayaller kurarak mahalledeki yaşamlarını sürdürürler. Hepsinin zor yaşamları, hayatta kalmaya dair bir öyküsü vardır. Şetaret de acıklı hikâyesini bir şarkı ile anlatır. Zaman gece yarısını bulup da mahallede el ayak çekilince dükkânında düşüncelere dalan Hamdi'nin yanına Nigar gelir. Birbirlerini çok eskiden beri tanıdıkları, içten içe sevdalı oldukları, ama hayatın onları başka rüzgârlara savurduğu anlaşılır. Şimdi Nigar, sevdalı olduğunu öğrendiği kızı için endişelenmektedir. Annelik üzerine bir şarkıyla duygularını açıklar. Olacakları zaman gösterecektir belli ki. Nigar evine girer girmez Dursun ile Nukud gelirler ve Nigar'ın kapısını çalarlar. Belli ki pek iyi niyetli değildirler ve dul bir kadın olduğunu bildikleri Nigar'dan 'başka usul' tahsilât isterler! Sabrı taşan Nigar kızlarla birlikte önce Nukud ile Dursun'u, ardından aklı Nigar'da kalan Haydar'ı eve alır, onlara sofra kurup eğlendirecekleri numarasıyla rakılarına ilaç koyup uyutur, ardından da iç çamaşırlarıyla sokağın ortasına bırakırlar, üzerlerine de bir çarşaf örterler. Hemen ardından Letafet'i kaçırmaya gelen Hüsrev ve fikrini değiştiren Letafet ve konuya karışan mahallelinin gürültülü bağırış ve konuşmalarıyla tüm mahalle uyanır. Gençlerin kavuşmaları ile mutlu sona ulaşılır ama Haydar cezasını bulmuş, mahalleli gözünde küçük düşmüştür. Neşeli bir ibretlik şarkı ile perde kapanır.

 

 

 

 

YAZAN    ÖZLEM BELKIS
ORKESTRA ŞEFİ    ALİ HOCA
REJİSÖR  HALDUN ÖZÖRTEN


KANLI NİGAR    S.NAZLI ALPTEKİN , NURGÜN BABURHAN , D.BURCU KILIÇ SAYIN
ŞETARET    A.SEZA AGUN , BAŞAK NARİN , LİNET ŞAUL
    ÇİĞDEM TEZİŞÇİ
LETAFET    MELDA AYGÜN , ŞENİZ ÇİMEN , ELİF İPEK GENEK
    FİLİZ GÜNEŞ
NEFASET    ÖZLEM ATEŞ AKSUNGUR , MELİSA KILIÇ , A.BERİL YÜREKLİ
ÜLFET    HÜLYA NÜFUSÇU , ŞEBNEM ŞENEL
HAMDİ    NEJAD BEĞDE , OĞUZ ÇİMEN , HALDUN ÖZÖRTEN
NACİ    FIRAT HALAVUT , SERHAT NÜFUSÇU
HAYDAR    E.HASAN ALPTEKİN , HÜSEYİN ÇANLIOĞLU
HÜSREV    TANKUT EŞBER , KANER SÜMER
RUMELİLİ    SUHAN ARSLAN , G.NAZİF VARKAN
LAZ    A.RIZA EKŞİOĞLU , ZÜHTÜ GÜRSAL
ACEM    AŞKIN METİNER , CİHAN ÖZMEN
MAHALLENİN MERAKLISI    NURHAN CİNALİ , FERİDE ULUÇAY
İHTİYAR    MUZAFFER İLERLER

  Tarihinden     Tarihine Kadar Olanları

TAKSİM MEYDANI AKM YUNUS EMRE SALONUNDA

İzmir Atatürk Kültür Merkezi
Yönetmen: Mehmet Ergen Yazarı: Mehmet Ergen Oyuncular: Baran Güler, Mert Aydın, Mert Şişmanlar, Bahadır Özkoca, Kubilay Çamlıdağ, Defne Koldaş, Ezgi Erol, Begüm Günceler, Orhan Aydın ,Nebi Birgi Bir gece sokakta işini yapan hayat kadınını polis suçüstü...

KANLI NİGAR

İZDOB Elhamra Sahnesi
BİRİNCİ PERDE 1900' lerin ilk yılları, kendi dünyasında yaşayan İstanbul mahallelerinden biri... Sabah saatlerinde gelip geçenin, neşelinin dertlinin uğradığı mahallenin buluşma yeri sayılan Hamdi'nin berber dükkânına kendilerine borçlu olduklarını iddia ettikleri...

HUYSUZ

Tepekule Kongre ve Sergi Merkezi
'Huysuz' huzurevinde yaşayan ve Moliere oyunlarındaki başarısı nedeniyle, zamanında 'Moliere'in Huysuzu' lakabıyla ünlenmiş eski bir tiyatro oyuncusunun zihninde canlanan, biraz gerçek, biraz hayal, kahkahası bol müzikal bir gösteri... Moliere'in 'Hastalık...

ARAP ABDO

İzmir Devlet Tiyatrosu Konak Sahnesi
2 perde | 2 saat Müzikli - Danslı Oyun Oyun, Tanzimat'la birlikte Batılı tarzda bir gece hayatıyla tanışan Osmanlı'nın meşhur Beyoğlu eğlencelerini mercek altına alır. Galata'nın o dönemde popüler olan, 'Baloz' adı verilen eğlence mekanlarından birinde...

BEN BERTOLT BRECHT

Tepekule Kongre ve Sergi Merkezi
Uyarlayan ve Yöneten : Genco Erkal Oyuncular: Tülay Günal - Genco Erkal Çağımızın en büyük yazarlarından biri olan Bertolt Brecht'in yapıtlarından Genco Erkal'ın uyarladığı müzikli kabare oyununda dünyanın düzeni, kadının konumu, savaş ve barış gibi...
erotik
Live İzmir